حمل و نقل جاده ای

نیاز به جابه‌جایی از گذشته‌های دور تاکنون یکی از نیازهای اساسی انسان بوده و اگرچه با پیشرفت علم و توسعه سایر زیرساخت‌های حمل و نقل، عرصه‌ی رقابت برای حمل و نقل زمینی تنگ‌تر شده؛ اما آمارها می‌گویند: همچنان کامیون‌ها پرطرفدارترین وسایل حمل و نقل در دنیا هستند.

برای اینکه علت محبوبیت وسایل نقلیه جاده‌ای را بهتر درک کنیم کافی است به نقش پررنگ و غیرقابل‌جایگزین آن‌ها در چرخه تأمین کالا توجه کنیم. شرکت‌های حمل و نقل جاده ای، یک حلقه‌ی کلیدی از زنجیره‌ی تدارکات و تأمین کالا هستند و واقعیت این است که هیچ ایستگاه قطار، بندر یا فرودگاهی مقصد نهایی یک کالای تجاری نیست و این وظیفه‌ی کامیون‌ها، تریلی‌ها و سایر وسایل حمل و نقل زمینی است که کالا را به مقصد نهایی‌اش برسانند.

شرکت حمل و نقل زمینی بلم متخصص حمل و نقل جاده ای، تمامی خدمات حمل و نقل کالا را از مبدأ تا مقصد به شما مشتریان عزیز ارائه می‌دهد. کارشناسان بلم لجستیک آماده‌ی پاسخگویی به سؤالات شما هستند.

لطفا فرم زیر را تکمیل و برای ما ارسال فرمایید.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

حمل و نقل زمینی داخلی

حمل و نقل جاده ای چیست؟

حمل و نقل جاده ای به جابه‌جایی کالا از طریق جاده گفته‌ می‌شود و در کنار حمل و نقل ریلی دو بازوی اصلی حمل و نقل زمینی داخلی به شمار می‌روند. حمل و نقل جاده ای اغلب توسط انواع کامیون و تریلی صورت می‌گیرد و بارهایی که توسط این وسایل حمل می‌شوند تنوع بسیار بالایی دارند. اگر نگوییم همه چیز، باید اعتراف کرد اکثر کالا‌ها با کامیون و تریلی قابل ‌جابه‌جایی هستند.

به‌طورکلی خدمات حمل و نقل جاده ای به دو دسته‌ی کلی حمل مسافر و جابه‌جایی بار تقسیم می‌شوند.

چه نوع کالاهایی مناسب حمل و نقل جاده ای هستند؟

غلات، مواد خوراکی، پوشاک، مواد و مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی و آلی، انواع سوخت‌ها و مواد خطرناک، لوازم‌خانگی، تجهیزات صنعتی، ماشین‌آلات راه‌سازی و بسیاری از موارد دیگر همگی توسط تجهیزات حمل و نقل جاده ای قابل جابه‌جایی هستند.

اگرچه هرکدام از روش‌های حمل و نقل چالش‌ها و محدودیت‌های خود را داراست اما حمل و نقل جاده ای برای جابه‌جایی بار مزایای بسیار فراوانی دارد.

برای حمل بار به تمام نقاط کشور می‌توانید از خدمات گسترده بلم لجستیک استفاده کنید. کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل جاده ای بلم آماده ارائه مشاوره و ثبت سفارش شما عزیزان هستند.

مزایای حمل و نقل جاده ای چیست؟

  • نیازی به زیرساخت ندارد: تمامی روش‌های دیگر حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی برای جابه‌جایی و لجستیک نیاز به

بندر، فرودگاه و… دارند که در مقایسه با حمل و نقل زمینی، وابستگی بالایی به تأمین زیرساخت دارند.

  • تحویل درب تا درب: همان‌طور که گفته شد تنها کامیون‌ها می‌توانند بار را به مقصد نهایی برسانند. در واقع شرکت‌های حمل و نقل زمینی داخلی و بین المللی مکمل تمامی مدل‌های دیگر حمل و نقل هستند.
  • به تمام نقاط دنیا دسترسی دارد: در نهایت تمام بارها، به خشکی می‌رسند و هرجا راهی پیدا باشد، وسایل حمل و نقل جاده ای می‌توانند کالای شما را به آنجا برسانند. برخلاف کشتی، هواپیما و قطار، کامیون‌ها می‌توانند سنگین‌ترین بارها از سخت‌ترین مسیرها عبور دهند و به مقصد تحویل دهند.
  • سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش حمل و نقل: اگرچه «نوع سیستم» حمل و نقل تنها فاکتور تعیین‌کننده در هزینه‌ی حمل و نقل نیست؛ اما در مجموع وسایل حمل و نقل جاده ای به علت سرعت بارگیری و تخلیه بالا و همچنین انعطاف در زمان‌بندی و انتخاب مسیر حرکت، گزینه‌‌ی سریع‌تر و کم‌هزینه‌تری هستند.
حمل و نقل زمینی

انواع ماشین‌های حمل و نقل جاده ای

یک شرکت‌ حمل و نقل جاده ای باتوجه‌به عوامل مختلفی مانند نوع بار، وزن و حجم بار، الگوی تخلیه‌ بار و…از ماشین‌های سنگین، نیمه‌سنگین و سبک برای حمل بار استفاده می‌کند که در زیر به برخی از پرکاربردترین آنها اشاره می‌کنیم؛

وانت: وانت‌ها انواع مختلفی دارند، وانت‌بار، وانت نیسان، وانت پیکان و… که برای حمل بارهای سبک شهری تا سقف ۲ تن مناسب هستند.

خاور: یکی از پرکاربردترین وسایل حمل و نقل زمینی که ظرفیتی کمتر از ۴ تن دارد و برای مسافت‌های طولانی مناسب‌ترند.

کامیونت: وسایل حمل و نقلی که ابعادی مابین نیسان و خاور دارند و به مینی خاور نیز معروف هستند.

تریلی ترانزیت: برای حمل و نقل بارهای صادراتی استفاده می‌شوند و ازآنجاکه از چادر برزنتی برای پوشاندن وسایل استفاده می‌کنند به تریلی چادری نیز معروف‌اند.

بوژی (هزارچرخ): بوژی برای حمل بارهای سبک از پارکینگ خارج نمی‌شود. این تریلی‌های هزارچرخ برای حمل بارهای فوق سنگین به جاده می‌زنند.

بغلدار و بغلدار چادری: ماشین‌های بغلدار چادری برای جابه‌جایی محموله‌های ترانزیتی با ظرفیت‌های متفاوت به کار می‌روند. برای مثال ماشین حمل بار بغلدار ۴۰ تن و ماشین بغلدار چادری ۲۵ تن ظرفیت دارند.

علاوه بر این میکسرها، تانکرها، کشنده و… همه انواع مختلفی از تجهیزات حمل و نقل زمینی داخلی هستند.

آیا حمل و نقل جاده ای از حمل و نقل ریلی بهتر است؟

برای پاسخ به این سؤال باید محدوده‌ی مقایسه را مشخص کنیم. درست است که وسایل حمل و نقل ریلی در مقایسه با همتای جاده‌ای خود ظرفیت جابه‌جایی مسافر بیشتر و مصرف سوخت کمتری دارند؛ اما این مسئله لزوماً به معنی کاهش هزینه‌های حمل و نقل نیست. در حمل و نقل جاده ای تشریفات حمل و نقل کمتر است، هزینه‌ی بسته‌بندی کالا پایین‌تر است و سرعت تحویل بار از مبدأ به مقصد نهایی بیشتر است. در مجموع اگرچه قطارها با مصرف سوخت کمتر، آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد می‌کنند و ایمنی بالایی دارند، اما دسترسی کامیون‌ها به مناطق صعب‌العبور راحت‌تر بوده و سرعت بارگیری و تخلیه بار آنها بیشتر است و علاوه بر این در بسیاری از موارد هزینه‌‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای تفاوت معناداری ندارند.

شرکت حمل و نقل زمینی داخلی بلم لجستیک با در اختیار داشتن تیمی متخصص و ناوگانی مجهز، شما را در انتخاب بهترین مسیر با کمترین هزینه‌ی حمل یاری خواهد کرد. کارشناسان ما در تمام ساعات روز آماده‌ی ارائه مشاوره تخصصی و ثبت سفارش‌ها شما هستند.

سایر خدمات